Close Menu
    Seneste artikler

    Julemærketuren 2025 var igen i år en succes

    2. juni 2025

    “Nok er nok” – en dag for Danmarks svigtede børn

    29. maj 2025

    Cap’s Harley-Davidson Aarhus lukker i september 2025

    23. april 2025

    Animalyze

    13. april 2025

    MC Messen 2025

    5. april 2025

    Foredrag i Harley-Davidson Club of Denmark, Distrikt 1

    21. februar 2025
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook Instagram
    grizzly.dk
    følg @grizzlymike Følg @mama_grizzly_dk
    • FORSIDE
    • ARTIKLER
      • Alle artikler
      • Bands
      • Bike Shows
      • Charity
      • Klubber
      • Koncerter
      • Messer
      • Motorcykeltræf
      • Nyheder
    • BANDS
      • Animalyze
      • Bloody Dice
      • Pushing Daisy
      • The Ktulu Project
    • EVENTS
    • MAMA GRIZZLY SYSTUE
      • MC-LÆDERVESTE
    • KONTAKT
    • OM OS
    grizzly.dk
    Hjem » ARTIKLER » Denmark After Dark 2024 – 40 år med D-A-D
    Nyheder

    Denmark After Dark 2024 – 40 år med D-A-D

    GrizzlyMikeAf GrizzlyMike24. august 20245 minutters læsning

    Nationalmuseet lagde rammerne for, at komme tæt på D-A-D og høre deres historie som band og syn verdenen igennem 40 år.

    Vi var taget på Nationalmuseet for at se udstillingen om D-A-D igennem de sidste 40 år, hvor bandet deltog i en form for talkshow/meet-and-greet for at fortælle om deres oplevelser som band, men også deres perspektiver på den udvikling og forandring, verden har gennemgået de sidste 40 år.

    Det hele startede med, at dørene blev åbnet til selve udstillingen, der byder på mange klenodier fra D-A-D’s karriere i kombination med interaktive oplevelser. For eksempel kunne man selv afprøve sine færdigheder på instrumenterne i ’øveren’, hvilket gav mange gode grin, når mennesker, der ikke kender hinanden, pludselig sidder med hvert sit instrument og kan høre de andre i høretelefonerne. Det var virkelig godt fundet på af Nationalmuseet for at bringe fremmede mennesker sammen.

    Man kunne også opleve følelsen af at stå backstage under en koncert, hvor en storskærm (så stor som en væg) gav frit udsyn lige bag Laust på trommerne ud over flere tusind mennesker, der rocker med under koncerten.

    Der var mange fine detaljer, og for den virkelige D-A-D-nørd må denne udstilling være som at komme i paradis med alle de personlige effekter fra bandet, der udgør udstillingen.

    Alt i alt en virkelig spændende oplevelse at få lov til at snuse til de mange skøre effekter på tæt hold, som D-A-D igennem mange år har brugt som en del af deres identitet som band.

    D-A-D udkommer med nyt album i september 2024. Hør de første singler fra det kommende album her.

    Beijing, KIna 2013

    Så kom tiden til anden del af arrangementet, hvor Jesper Binzer, Jacob Binzer, Stig Pedersen og Laust Sonne skulle i den varme stol på scenen og fortælle om deres oplevelser igennem de sidste 40 år. Dog har Laust “kun” været med siden 1999, indtil da var det Peter Lundholm Jensen, der spillede trommer.

    Tovholder på talkshowet var Niels ’Fez’ Pedersen, og med på scenen var Nationalmuseets direktør, Rane Willerslev, som ekspert i, hvordan kulturen omkring D-A-D kan forklares i perspektiv til, hvordan vi som mennesker forstår os selv og vores omgivelser, men også som repræsentant som almindelig D-A-D-fan.

    Den første del af talkshowet var baseret på en historisk gennemgang af bandets udvikling igennem årene, hvor der især var fokus på, at D-A-D i 80’erne gik imod strømmen ved at lave deres sange på engelsk, hvor det ellers var meget populært, at al musik skulle være på dansk.

    D-A-D var meget ærlige omkring, at deres tekniske færdigheder på instrumenterne måske ikke var på toppen i starten, men alligevel formåede de at skabe et univers, der blev taget godt imod af lytterne ved at bruge humor og selvironi blandet med deres kærlighed til skatermiljøet og punk, som på daværende tidspunkt var fundamentet for deres succes.

    Det gik rigtig godt, og i 1989 skrev de en kontrakt med Warner Bros. på 1 million dollars, men kun tre år efter røg de ud af den igen, da verden pludselig fik øjnene op for grunge med bands som Nirvana, Soundgarden, Alice In Chains osv. I den sammenhæng passede D-A-D ikke ind i den kommercielle maskine, som Warner Bros. var og er.

    Det stoppede dog ikke D-A-D, der måske på det tidspunkt fik indsigt i, at deres marked ikke var USA, men Danmark og Skandinavien, som forblev tro mod deres musik, der efterhånden også havde udviklet sig i en lidt mere seriøs stil efter deres gennembrud med ’No Fuel Left for the Pilgrims’ fra 1989.

    Under hele dialogen om deres karriere blev Rane Willerslev spurgt ind til mekanismerne omkring det at være et band i forhold til sine fans. Et af spørgsmålene fra Niels ’Fez’ Pedersen var, om man kan sammenligne fankulturen omkring et band med det at være en del af en stamme.

    Det mente Rane Willerslev godt, at man kan, ud fra visse forbehold, men i det store hele er det stammemekanismer, der træder i kraft, når vi dyrker musik, holder med et fodboldhold osv.

    I den anden del af talkshowet opfordrede Niels ’Fez’ Pedersen publikum til at stille spørgsmål, og det var der flere, der benyttede sig af.

    Der blev bl.a. spurgt, om D-A-D kommer til at spille ’Counting the Cattle’ igen, da den ikke er blevet spillet live i mange år. Svaret fra Jesper Binzer var, at det ikke er udelukket, men med et bagkatalog på over 200 sange, så står den ikke øverst på hylden. Og så blev der også delvist indrømmet, at Laust faktisk har det lidt stramt med den sang, så det var måske også en af årsagerne til, at den ikke bliver spillet live.

    Der blev også spurgt, om D-A-D kommer på Roskilde Festival igen, men man kunne godt fornemme, at det er et svært emne for D-A-D at tale om offentligt, da det dels var D-A-D, der skulle lukke Roskilde Festival efter tragedien i år 2000, hvor ni mennesker mistede livet under en Pearl Jam-koncert på Roskilde Festival, og dels fordi der måske er nogle ting imellem Roskilde Festival og D-A-D, som dybest set ikke rager offentligheden.

    Mama Grizzly (Christel) spurgte, hvordan de var blevet modtaget af publikum i 2013 i Beijing, Kina. På det tidspunkt havde Grizzly Nation to bands på tur i Kina, og vi skulle spille samme sted som D-A-D dagen efter de spillede, så vi var heldige at hilse på D-A-D til afterparty efter deres koncert. Svaret fra D-A-D var, at kineserne var meget høflige, men at de vidst ikke rigtig forstod konceptet med vestlig rock. Det var i øvrigt samme opfattelse, vi havde efter vores tour.

    Efter lidt over en time med talkshow og spørgsmål blev der rundet af, og der blev åbnet op for, at man kunne få signeret sine D-A-D-effekter og hilse på bandet. Det var rigtig populært, og jeg må indrømme, at jeg har stor respekt for de ’die hard’ fans, der drager rundt og bruger al deres tid på at få en autograf, et billede eller blot et håndtryk fra deres idoler. Det er dedikation og en livsstil, som man kun kan respektere.

    D-A-D Nationalmuseet
    GrizzlyMike
    • Website

    Relaterede opslag

    Cap’s Harley-Davidson Aarhus lukker i september 2025

    23. april 2025

    MotorRecycle Gear slår dørene op i København

    1. december 2024

    Demonstration for motorcyklisters rettigheder

    12. maj 2024

    Louis MC er flyttet til Tåstrup

    16. marts 2024
    Mama Grizzly
    Seneste opslag

    Julemærketuren 2025 var igen i år en succes

    2. juni 2025

    “Nok er nok” – en dag for Danmarks svigtede børn

    29. maj 2025

    Cap’s Harley-Davidson Aarhus lukker i september 2025

    23. april 2025

    Animalyze

    13. april 2025
    MC Tryk
    • Facebook
    • Instagram
    Hvem er vi
    Hvem er vi

    Grizzly Nation blev etableret i 2012 med det formål at promovere bands på frivillig basis. Efterhånden har motorcykelmiljøet også fanget vores interesse, så vi har valgt at udvide Grizzly fællesskabet til, at udbrede kendskabet til motorcykelmiljøet på samme måde som vi udbreder kendskabet til bands i musikmiljøet.

    Grizzly Nation er en 100% neutral blog, hvor billeder udelukkende bruges til at understøtte artiklerne visuelt og dermed ikke udtrykker støtte til enkelte motorcykelklubber. Artiklerne er baseret på vores og gæsteskribenters personlige oplevelser, som skal betragtes som subjektive fortællinger fra både musik- og motorcykelmiljøet.

    Facebook Instagram
    Seneste indlæg
    • Julemærketuren 2025 var igen i år en succes 2. juni 2025
    • “Nok er nok” – en dag for Danmarks svigtede børn 29. maj 2025
    • Cap’s Harley-Davidson Aarhus lukker i september 2025 23. april 2025
    • Animalyze 13. april 2025
    • MC Messen 2025 5. april 2025
    • Foredrag i Harley-Davidson Club of Denmark, Distrikt 1 21. februar 2025
    © 2025 @grizzlymike & @mama_grizzly_dk Powered by Grizzly Nation.
    Der tages forbehold for trykfejl og ændringer i tekst og events.
    Grizzly Nation er uvildig tredjepart i forhold til arrangementer som vi blot
    videreformidler på baggrund af offentlig tilgængelig information.
    CVR: 37112771
    • FORSIDE
    • ARTIKLER
      • Alle artikler
      • Bands
      • Bike Shows
      • Charity
      • Klubber
      • Koncerter
      • Messer
      • Motorcykeltræf
      • Nyheder
    • BANDS
      • Animalyze
      • Bloody Dice
      • Pushing Daisy
      • The Ktulu Project
    • EVENTS
    • MAMA GRIZZLY SYSTUE
      • MC-LÆDERVESTE
    • KONTAKT
    • OM OS

    Indtast din søgning foroven og tryk Enter for at søge. Tast Esc for at annullere.

    Administrer cookies
    For at give dig de bedste oplevelser bruger vi teknologier som cookies til at gemme og/eller få adgang til enhedsoplysninger. Hvis du giver dit samtykke til disse teknologier, kan vi behandle data som f.eks. browsingadfærd eller unikke ID'er på dette websted. Hvis du ikke giver dit samtykke eller trækker dit samtykke tilbage, kan det have en negativ indvirkning på visse funktioner og egenskaber.
    Funktionsdygtig Altid aktiv
    Den tekniske lagring eller adgang er strengt nødvendig med det legitime formål at muliggøre brugen af en specifik tjeneste, som abonnenten eller brugeren udtrykkeligt har anmodet om, eller udelukkende med det formål at overføre en kommunikation via et elektronisk kommunikationsnet.
    Præferencer
    Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for det legitime formål at lagre præferencer, som abonnenten eller brugeren ikke har anmodet om.
    Statistikker
    Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til statistiske formål. Den tekniske lagring eller adgang, der udelukkende anvendes til anonyme statistiske formål. Uden en stævning, frivillig overholdelse fra din internetudbyders side eller yderligere optegnelser fra en tredjepart kan oplysninger, der er gemt eller hentet til dette formål alene, normalt ikke bruges til at identificere dig.
    Marketing
    Den tekniske lagring eller adgang er nødvendig for at oprette brugerprofiler med henblik på at sende reklamer eller for at spore brugeren på et websted eller på tværs af flere websteder med henblik på lignende markedsføringsformål.
    Vælg muligheder Administrer tjenester Administrer {vendor_count} leverandører Læs mere om disse formål
    Se præferencer
    {title} {title} {title}